fredag, juni 12, 2009

Brev till Systembolaget

Jag går vidare i frågan om Systembolagets "reklam"-film. Jag har ringt dem, men då blivit ombedd att mejla istället för att de ska kunna ge mig ett rättvist svar. Här är brevet:

Hej,

Jag ringde er för en stund redan och blev ombedd att mejla istället. Det gällde synpunkter på er ”reklam”-film Flirten. Nu delar inte jag er uppfattning om att det är katastrofalt att tonåringar dricker alkohol, men även om man gör det så är filmen otroligt sexistisk på många sätt.

Först en fråga till den som hittade på filmen:

Vad är det för hemska saker som skulle kunna hända om killen hade sagt ja?

De två senarior som jag kan komma på är:
* Killen utnyttjar det faktum att tjejen är full och förgriper sig på henne.
* De hånglar och tjejen ångrar sig dagen efter och får av detta bestående men.

Om ni menade det första scenariot har ni en mycket konstig bild av unga killar. Den framställer 15-16-åringar som kåta svin som gör allt för att lura till sig lite sex av varje full tjej. Är det så ni menar?

Om det istället det andra scenariot ni föreställer er så är det en mycket konstig bild av unga tjejer ni har. Vad är det för fel på att vilja hångla när man är tonåring? Varför har unga tjejer inte rätt till sexualdrift och lust? Varför skulle en ung tjej ångra ett hångel med en jämnårig kille bara för att hon har druckit några glas (tjejen i filmen framställs inte på något sätt som redlös)?

Jag får inte på något sätt en känsla av att det är hemskt att tonåringar dricker när jag ser denna reklamfilm. Snarare tvärt om. Ni visar på en sexualmoralistisk syn som inte hör hemma i 2000-talets Sverige. Det är snarare positivt av tjejer vågar sig fram till killar och frågar om de vill hångla. Det är ett framsteg, inte ett problem. Jag har själv varit tonåring och hånglat på fyllan och även om jag blev retad för det efteråt så ångrade jag mig aldrig en sekund. Hångel var värt mycket för mig när jag var 16 år och ingen kille ville vara ihop med mig. Jag tror att det är verkligheten för många unga idag. Ni borde istället fokusera på det som är viktigt, dvs att unga inte super sig redlösa, att unga inte lämnar någon ensam som druckit för mycket eller att unga super och gör verkligt dumma saker som kan skada dem (dit hör inte att hångla på fyllan!).

Jag hoppas att ni tar detta till er och tar bort filmen, annars kommer jag gå vidare och titta efter vilka möjlighet det finns att anmäla den för sexism. Snälla Systembolaget, stöd inte en människosyn där kvinnor inte bör ha sex och där män tänder på allt som rör sig, det är inte modernt!

Vänligen
Hanna Lager
feministisk bloggare

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, detta har jag missat. Bra att du har ögonen öppna och reagerar.

kram

Hanna sa...

Kram på dig också Maria!

Henric sa...

Wow, när vi andra bara orkar uppröras, gny och gnissla tänder så gör du faktiskt något konkret!

Hanna sa...

Hej Henric! Jo, jag brukar också mest gnissla tänder så jag tänkte att det var på tiden som jag agerade, när tillfälle ges.