tisdag, juli 01, 2008

Delrapport - böcker jag ska läsa

För er som mot förmodan är intresserade av hur det går för mig och mina böcker som jag ska läsa för att inte vara pinsam, kommer jag här med en delrapport. Fem böcker till är lästa (det är så mycket annat jag vill läsa, därför går det ganska långsamt) och fem återstår. De första tio har jag redogjort för här.

Blecktrumman – Günter Grass: En bok man småskrattar sig igenom. Även en intressant skildring av tyskar som bodde i det som efter andra världskriget blev Polen. Helt underbart berättat!

Jack – Ulf Lundell: Det är roligt att ha läst den, dock var inte lika kul att läsa den. Mest knark och sex och jag kan inte tänka mig att alla fyrtio- och femtiotalister känner igen sig i denna bok.

Jane Eyre – Charlotte Brontë: Pluttinutt. Jag hade älskat den när jag gick på gymnasiet och läste Jane Austen, men nu var den mest seg.

Rid i natt – Vilhelm Moberg: En klassiker som ska läsas. Den var dock inte lika bra som jag hade hoppats. Jag har läst utvandrarserien tidigare (när jag var fjorton) och den tyckte jag mycket mer om.

Den amerikanska flickan – Monika Fagerholm: Jag hade ganska höga förväntningar, men jag tyckte att boken var väl konstig. På slutet förstod jag inte vad som var sanning och vad som var fantasi. Annars en bra bok med härligt språk och underbara personskildringar.

Inga kommentarer: